lunes, 20 de junio de 2011

‘Brain surgery' during Harappan civilisation?

TECHNOLOGY TRANSFER?: Scholars have recorded striking similarities in trepanation techniques across the continents.

The Harappan skull indicates an "unequivocal case" of a surgical practice known as trepanation, says a research paper

Scientists at the Anthropological Survey of India claim to have found evidence of an ancient brain surgical practice on a Bronze Age Harappan skull.

The skull, believed to be around 4,300 years old, bears an incision that indicates an “unequivocal case” of a surgical practice known as trepanation, says a research paper published in the latest edition of Current Science.

Trepanation, a common means of surgery practised in prehistoric societies starting with the Stone Age, involved drilling or cutting through the skull vault, often to treat head injury or to remove bone splinters or blood clots caused by a blow to the head.

Other instances
While evidence of the practice has been found from regions in Peru, Europe and Bronze Age Jericho of Palestine, this is the first time the trepanation has been found in the Harappa civilisation.

According to the research paper, a trepanated hole was found in a Harappan male skull that had been kept in the Palaeoanthropology Repository of the Anthropological Survey of India in Kolkata.

It had been unearthed at ‘Cemetery H', which contained crude red ware but not typical Harappan ceramics.

Not just ritualistic
The procedure has, in some parts of the world, also been associated with religious rituals and “to ward off evil spirits”. However, in the case of the Harappa skull, the trepanation was intended as therapeutic as there is a clear indication of cranial trauma in the form of a visible linear depression, probably resulting from a severe blow, says the study by A.R. Sankhyan and G.R. Schug.

There is evidence too of healing, “indicating that the victim survived for a considerable time after the operation,” the paper adds. “Scholars have recorded striking similarities in trepanation techniques across the continents, and therefore consider it as important evidence for prehistoric movements of people and for transfer of surgical skills from one society to another,” the authors say.

Divya Gandhi/Thehindu.com

martes, 14 de junio de 2011

La singularidad de la especie humana. De la hominización a la humanización

Libro: La singularidad de la especie humana. De la hominización a la humanización

Autor: Carlos Beorlegui
Publicaciones de la Universidad de Deusto
Serie Filosofía, volumen 38
Nº páginas: 542 pags
Encuadernación: Tapa blanda
Nº Edición:1ª
Año de edición:2011
Plaza edición: BILBAO

El darwinismo supuso un cambio definitivo en la compresión del ser humano, aunque como teoría científica no implica renunciar a una concepción singular de la especie humana. Somos animales, pero animales bio-culturales, dotados de autoconciencia y libertad, de la capacidad y necesidad de completar con nuestras decisiones lo que la naturaleza nos ha dado, y de poder plantearnos el sentido de nuestra existencia y abrirnos a la pregunta por el fundamento de todo lo que hay.

El propio Beorlegui reconoce que este estudio tan ambicioso no puede aspirar a ser ni totalmente original, ni contener hasta el último dato de cada una de las disciplinas antropológicas sobre las que reflexiona. “Hemos tratado únicamente de aportar los elementos fundamentales para realizar una síntesis suficiente sustentadora de la tesis filosófica que estamos defendiendo sobre la específica y singular constitución esencial de la especie humana” (página 29).

¿Qué es el ser humano?, se preguntaba Inmanuel Kant a finales del siglo XVIII. La pregunta sigue abierta: ¿en qué nos diferenciamos de los animales? ¿Cómo hemos llegado a ser humanos? Son muchos los modelos explicativos vigentes en la actualidad. El autor está abierto a cuantas matizaciones sean necesarias y a dar razón de sus conclusiones. El talante de estas páginas es un ejemplo de apertura al diálogo y a tender puentes con cualquier postura razonable sobre el ser humano.

Para Carlos Beorlegui, frente a quienes concluyen que las tesis darwinistas habrían demostrado que las tesis humanistas y autopocéntricas han quedado obsoletas, los datos científicos, si se interpretan adecuadamente, constituyen un apoyo necesario y suficiente para seguir manteniendo la diferencia cualitativa del ser humano frente al resto de seres vivos: no se trata de no ser animales sino de serlo de otra manera.